Amiről az utcák mesélnek...
Séta a vasútállomástól a Vasúti úton
Miután 1858. szeptember 5-én befutott az első vonat a felékesített indóházhoz, a következő években újabb vonalszakaszokat adtak át. A teljesség igénye nélkül: 1872-ben nyílt meg a Csap-Ungvár, majd ősszel a Nyíregyháza-Kisvárda, 1873-ban a Kisvárda-Csap közötti vasútvonal. Szemerey Ádám, a Nyíregyházi Vasúttörténeti Kör elnöke hívta fel a figyelmem arra, hogy a nyíregyháza-ungvári vasútnak is építettek egy IV. osztályú különálló indóházat, amelynek a pontos helyét még nem sikerült beazonosítani. 1905 decemberében beindult a keskeny nyomközű vasútvonalon a teherforgalmú vasúti közlekedés Dombrád irányába, majd a következő év márciusától már utasokat szállító szerelvények is közlekedtek. A nyírvidéki-rétközi kisvasutat a helyi közlekedés céljaira is igénybe lehetett venni a Lehel utca–Városmajor szakaszon, majd 1906. április 29-én elindult a várost Sóstóval összekötő személyszállítás is. Ezt a Nyíregyháza-átrakó állomás és Sóstó közötti pályaszakaszt fogják majd átépíteni villamos üzeműre, amelyen 1911. augusztus 7-én vette kezdetét a városi villamosközlekedés.
E kis közlekedéstörténeti kalandozás után sétáljunk végig a Vasúti úton. Az első vonat befutása után építették ki ezt a városból az állomásig vezető utat, amelyet 1900-ban Széchenyi Istvánról neveztek el. Margócsy József szerint ez a város „legelső, tervszerűen és nagy körültekintéssel kiépített utcája”, hiszen a városba vonattal érkező notabilitásokat ezen az úton kísérte a díszmenet a város vagy a megye székházába. Ezen az útvonalon csodálhatták meg a Barzó-féle bérházat (ma a Kölcsey Gimnázium otthona), amelyet Barzó Mihály épített 1901-ben, a Hubert József tervei alapján 1911-ben épített Osztrák-Magyar Bank épületét, s ezzel szemben az 1925-ben emelt pénzügyigazgatóság neoklasszicista stílusú irodaépületét. A 9. szám alatti épületben volt a korabeli napilapnak, a Nyírvidéknek a székháza. A Komjáthy-házat, a Gencsy-házat és a Huszár kocsmát oktatási célokra alakították át. Ez utóbbi épületben nyert elhelyezést a Benczúr nevét viselő állami elemi iskola.
(Megjelent: Nyíregyházi Napló, 2013. november 29. 16. o.)
Még több kép...
A vasútállomás előtti villamosmegálló
(A kép forrása: Hornyák László: A nyíregyházi villamos. Nyíregyháza, 2011. 4. o.)
A nyíregyháza-ungvári vasút különállóan épített IV. osztályú indóháza Nyíregyháza állomáson
(A képet Szemerey Ádám bocsátotta a rendelkezésemre.)
A Vasúti út (ma: Széchenyi utca) villamossal és az Osztrák-Magyar Bank épületével
Az Osztrák-Magyar Bank épülete egy archív képeslapon
Ugyanaz a kép egy másik képeslapon (1910-es évek)
Utcarészlet - az Osztrák-Magyar Bank mellett már a Szabolcsi Agrár Takarékpénztár épülete is látható
Utcarészlet a Pénzügyigazgatóság (ma: Jósa András Múzeum) épületével (1945 előtt)
Ugyanaz az utcarészlet (1960-as évek)